Wednesday, November 25, 2009

Kenali Datuk Bandar KL


Datuk Bandar Kuala Lumpur Pertama
Tan Sri Dato' Lokman Yusof

Datuk Bandar Kuala Lumpur Kedua
Tan Sri Yaakob Latiff

Datuk Bandar Kuala Lumpur Ketiga
Tan Sri Dato' Elyas Omar

Datuk Bandar Kuala Lumpur Keempat
Dato' Dr. Mazlan Ahmad

Datuk Bandar Kuala Lumpur Kelima
Tan Sri Dato’ Kamaruzzaman Shariff

Datuk Bandar Kuala Lumpur Keenam
Datuk Hj. Mohmad Shaid b. Mohd Taufek

Datuk Bandar Kuala Lumpur Ketujuh
Dato' Hj. Ruslin bin Hj. Hasan

Datuk Bandar Kuala Lumpur Kelapan
Dato' AB Hakim bin Borhan


Datuk Bandar Kuala Lumpur Kesembilan
Dato' Ahmad Fuad bin Ismail

Daripada sebuah pekan kecil Kuala Lumpur telah menjadi Ibu Kota Negara dan sebuah bandar yang terbesar di Malaysia. Bandar Raya Kuala Lumpur kini menjadi penting dan menjalankan peranan dalam pelbagai bidang termasuk perniagaan, kewangan, pentadbiran, pendidikan, agama, kebudayaan dan sukan.

Hal ehwal perbandaran Kuala Lumpur ditadbirkan oleh satu perbadanan tunggal (corporation sole), sejak 1 April 1961 iaitu Pesuruhjaya Ibu Kota yang kemudian diubah kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur apabila Kuala Lumpur dianugerahkan taraf Bandar Raya pada 1 Februari 1972. Oleh itu peranan Datuk Bandar adalah amat penting demi memajukan dan memartabatkan Kuala Lumpur di persada dunia sebagai Ibu Negara Malaysia!!

Terima Kasih kepada tokoh-tokoh yang banyak memajukan Kuala Lumpur.. Jasa-jasa mereka akan kita kenang dalam lipatan sejarah!!




6 comments:

  1. Paling aku kenal antara semua Datuk Bandar KL ini ialah Tan Sri Dato' Elyas Omar. Beliau memang terkenal dengan kebijaksanaan merancang dan membangunkan KL. Arkitek Kuala Lumpur!!

    ReplyDelete
  2. mana ado.....dato'ahmad fuad la dowh.....

    ReplyDelete
  3. Saya amat bangga dengan datuk saya, Tan Sri Dato' Lokman B. Yusof.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini ada datuk saya.beliau memang terkenal dengan rasa rendah diri dan tidak kenal bangsa dan agama.bila saya tatap kembali gambar2 arwah semasa menjadi datuk bandar..memang terserlah kesungguhan beliau ingin memajukan kuala lumpur ketika itu. Al-Fatihah...amin

      Delete
  4. datuk bandar KL semua hensem2 dowh

    ReplyDelete
  5. Saya pun begitu mata bangga dengan Tan Sri Datuk Lokman Yusof - orang Bugis Linggi, ada kaitan dengan sejarah orang2 Bugis Selangor (rujuk Karya Agong Raja Ali Haji - Tuhfat Al-Nafis).

    ReplyDelete