Sunday, November 15, 2009

Planetarium Negara



Ia telah dirasmikan pada tahun 1994. Peristiwa tersebut bukan sekadar memberikan tumpuan kepada keseluruhan reka bentuk dan seni bina serta keunikan kemudahan Planetarium bahkan juga menggambarkan kesungguhan Kerajaan ke atas pembangunan sains dan teknologi angkasa.

Planetarium Negara bermula sebagai Bahagian Planetarium dalam Jabatan Perdana Menteri pada 1989. Pembinaan kompleks Planetarium Negara bermula pada 1990 dan disiapkan pada 1993. Pelancaran tidak rasmi bermula pada bulan Mei 1993 dan pembukaan rasmi telah dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, pada 7 Februari 1994. Setelah setahun setengah beroperasi dengan lancar, pada bulan Julai 1995, bahagian ini telah dipindah alih ke Kementerian Sains, Teknologi, dan Alam Sekitar Malaysia.

Ia mengambil masa tiga tahun untuk dibina, kompleks Planetarium Negara menempatkan sebuah teater berkubah di tengah-tengahnya. Keunikan reka bentuk teater tersebut telah memberikan cabaran yang hebat kepada jurubina projek, jurutera dan kontraktor bangunan. Ketelitian dan ketepatan yang diperlukan bagi projektor bintang dan filem berformat besar juga memberikan cabaran yang tidak kurang hebatnya. Banyak kesukaran terpaksa diatasi dan tempoh pameran selesai dipasang.

Memandangkan kerumitan menyelaras sebegitu banyak oleh pembekal luar negara, ditambah dengan ketiadaan pakar yang berpengalaman dalam kerja-kerja yang perlu disiapkan, kejayaan penyiapan kompleks dan pemasangan kesemua peralatan dengan kelewatan yang minimum sebenarnya merupakan kejayaan yang membanggakan. Berikut gambar yang sempat aku snap semasa aku melawat Planetarium Negara kelmarin.


Replika enjin roket yang membawa angkasawan dari bumi



Stesen Angkasa Lepas yang dikenalikan oleh Angkasawan Amerika dan kapal angkasa Discovery

Ekperimen ke atas tumbuhan yang dijalankan di angkasa


Batu-batu kristal yang dibuat kajian bagi menyembuhkan penyakit kanser


Sut angkasa yang di pakai oleh angkasawan pertama Malasyia

Replika pelancar roket

Tandas di angkasa.. tekan butang hijau tu semua hasil kumbahan akan di sedut dan di buang ke angkasa.... hehehehe

Kapal Angkasa Discovery kebanggaan Amerika Syarikat

"Matahariku"

Ilmuan Islam yang mengkaji bintang Ibn Sina

Atas pemintaan ramai ' Angkasawan Malaysia Pertama'




7 comments:

  1. hi, rajin tul buat posting.
    www.mykembara.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Mana gambar Angkasawan Pertama Negara?

    ReplyDelete
  3. OK dah!! aku dah loadkan gambar Angkasawan kita....

    ReplyDelete
  4. Tq for gambar angkasawan negara..heheheeh

    ReplyDelete
  5. Aku pernah bercita-cita nak jadi angkasawan dulu.. tapi bila mengenangkan kat Malaysia nie ada dah sorang jer... aku cancel la... mcm tak mampu jer...

    ReplyDelete
  6. Eleh... mampu ke sebenarnya!!! hahahaaha... beribu peserta yang cuba nasib jadi angkasawan negara dulu.. termasuk tentera, komando semua.. last-last yang dapat Doktor!! hehehhehehe

    ReplyDelete