Thursday, November 12, 2009

Carik Makan - Kg Baru

Nasi Dagang merupakan hidangan istimewa yang terkenal di Terengganu dan Kelantan. Nasi dagang Terengganu biasanya diperbuat daripada campuran beras dan beras pulut dan dimasak bersama-sama santan kelapa. Nasi dagang Kelantan biasanya bewarna merah kerana menggunakan campuran pulut hitam.

Nasi dagang Terengganu dihidangkan dengan kuah nasi dagang yang dimasak dengan menggunakan rempah khas (berlainan dengan rempah kari biasa). Ikan yang digunakan biasanya ikan aya hitam (ikan tongkol). Selain itu acar timun juga disediakan.

Nasi dagang dikatakan dikenali sedemikian kerana, hanya mempunyai satu lauk (tanpa acar timunnya). Mudah, bagaikan mereka yang dalam perdagangan tanpa penyediaan lauk-pauk yang banyak.

Bergitulah serba sedikit sejarah nasi dagang.

Jadi kalau aku nak merasa nasi dagang yang sedap kat Kuala Lumpur ini. Aku akan pergi kat Kampung Baru! Mek-mek Kelantan kat situ pun comey-comey belako!! Jommm kita makan dulu!!


Masalah biasa kat Kg Baru!! Parking memang susah nak dapat


Berderet-deret lauk pauk ada di jual kat sini


Ayam masak rempah kegemaran aku!! Panas lagi..

Nasi Dagang kena makan dengan acar timun dan sambal serta Ikan Tongkol!!


Pencuci mulut yang di jual kat sini! Semua manis-manis belaka




3 comments:

  1. Wah!! aku suka makan Nasi Kerabu dengan Nasi Dagang.... best!! nanti aku datang.... kedai yang hujung tu kan...

    ReplyDelete
  2. Makanan panas-panas pun ada dijual kat sini...

    ReplyDelete
  3. Ada lagi satu depan dia pun sedap!! Kedai nasi dagang!! kalau malam.... kena tunggu turn!! nak dapat meja....

    ReplyDelete