Wednesday, November 18, 2009

Setem Bersejarah Labuan





Pejabat pos pertama di Labuan beroperasi pada 1864 dan setem bertarikh tersebut sebagai bukti sistem pos sudah lama wujud di Labuan. Setem pos yang berkemungkinan dari India dan Hong Kong yang telah di gunakan untuk urusan pos dibawa oleh individu ke Labuan bukanya di jual di Labuan. Pada 1867 Labuan secara rasminya menggunakan Setem Pos sendiri dan menggeluarkan sendiri setem Labuan bermula bulan Mei 1879. Pada tahun 1899 banyak jenis setem ini telah di jual dengan harga 4sen sekeping.

Setem pertama Labuan mempamirkan gambar Ratu Victoria dan menggunakan huruf Arab dan Cina selain rumi yang tertera "LABUAN POSTAGE". Bertahun-tahun lamanya dan pelbagai jenis setem telah dicipta dan di hasilkan dan berubah warna dan bentuk dalam tahun 1880an.

Bemula pada Mei 1894 rekabantuk setem oleh North Borneo telah dicetak dari warna yang berbeza dengan perkataan "LABUAN" terukir dan ianya tersalah cetak. Pada 24 September 1896 pada Ulang Tahun ke-50 Penyerahan ianya telah tersalah cetak "1846/JUBILEE/1896" oleh pereka North Borneo. Pada tahun 1902 Labuan telah menghasilkan dan mencetak sendiri setem yang di beri nama "LABUAN COLONY".




Setem Kenang-Kenangan sempena Penubuhan Wilayah Persekutuan Labuan




4 comments:

  1. Mesti mahal harga Setem tu erk? beratus tahun usianya...

    ReplyDelete
  2. Mahal la kot!!! Setem yang tersilap cetak tu agik ah mahal kot...

    ReplyDelete
  3. Takpe!! saya mampu beli!! bagitau jer harga berapa?

    Hehehehhehe

    ReplyDelete
  4. Ek eleh Mizie nie...!! tak boleh jual la!! Artifak sejarah dah tu!! Harta Rakyat!!

    ReplyDelete