Sunday, November 15, 2009

Nasi Kandar Pelita - Jln Ampang


Restoran Nasi Kandar yang paling sedap kat KL bagi aku adalah Pelita Nasi Kandar yang terletak di Jalan Ampang. Kalau nak tau serba sedikit sejarah nasi kandar... jommmm!!

Nasi kandar adakah satu hidangan utara Malaysia yang popular, dan berasal dari Pulau Pinang. Ia satu hidangan nasi kukus yang boleh tawar atau sedikit berperisa, dan disajikan dengan kepelbagaian kari dan hidangan sampingan.



Perkataan Nasi Kandar, timbul sewaktu waktu kelihatan penjaja nasi menjinjing (mengandar) tiang yang menggantung dua bekas nasi. Nama itu telah kekal dan hari ini perkataan Nasi Kandar ada kelihatan pada kebanyakan restoran Tamil Islam atau "Mamak Malaysia" dan gerai hidangan India Muslim.

Nasi untuk dijadikan nasi kandar biasanya diletakkan dalam bekas kayu kira-kira tiga kaki tinggi yang memberi ia satu bau tersendiri. Hidangan nasi kandar dilengkapi oleh daging seperti ayam goreng, limpa kari, daging lembu, telur ikan, udang atau sotong goreng. Hidangan sayur itu biasanya adalah seperti terung, bendi atau peria. Satu campuran sos kari dituang pada nasi. Ini dipanggil 'banjir' (pembanjiran) dan menyampaikan satu rasa pelbagai pada nasi.


Mengikut tradisi, nasi kandar selalu dihidangkan bersama hidangan sampingannya dalam satu pinggan. Namun dewasa ini, mangkuk melamina kecil adalah digunakan untuk hidangan sampingan. Apapun, campuran sos kari sentiasa dicurahkan terus pada nasi.







6 comments:

  1. Balik clubing selalu lepak sini.. 24 Jam bukak!!

    ReplyDelete
  2. Selalu sangat kat sini... Port lepak!!

    ReplyDelete
  3. Eh sama la kita... port lepak!! Mamak Meegie Goreng tak nak Tauge satu!! Teh tarik satu!!

    ReplyDelete
  4. Eh! erk ke? Pesal tak pernah nampak muka hang pun...

    ReplyDelete
  5. Sebab aku tak kenal hang!! pasal tu la ko tak nampak aku!! hahaha

    yg pastinya cashier dia bab menekan cash register tu buat aku terkebel-kebel!! laju gile...

    ReplyDelete
  6. Memang laju gile... entah betul ke entah tak..

    ReplyDelete