Wednesday, October 7, 2009

Sejarah Kuala Lumpur



Korang tau tak siapa yang menemui Kuala Lumpur satu ketika dulu? Mesti korang dah belajar kat Sekolah dulu masa tingkatan 4 dalam Sejarah Malaysia. Semua orang tau rasanya nama dia.. YAP AH LOY!! Glamer dia nie... Kapitan cina ketiga yang dilantik oleh penjajah Inggeris bagi mentadbir Kuala Lumpur ketika itu .

Dalam pentadbiran di bawah Kapitan Yap nie, Kuala Lumpur menjadi terkenal dan maju menjadi tumpuan pentempatan masyarakat mencari rezeki kerana kaya dengan hasil timahnya. Beliau juga mengalakkan masyarakat Melayu supaya bertani berhampiran dengan Kuala Lumpur bagi menghasilkan sumber makanan penduduk sekitar.




Pada tahun 1880 Kuala Lumpur telah dijadikan ibu negeri Selangor!! Mak ai!!.. nenek aku pun belum lahir masa tu!! Kalau tak mesti aku suruh dia teroka tanah kat KLCC tu awal-awal. He he He He :D. Sebelum ini rumah-rumah di sekitar Kuala Lumpur ini menggunakan atap dan kayu. Pada tahun 1881 telah berlaku kebakaran besar dan memusnahkan banyak rumah kat KL. Ye la masa tu mana ada Bomba.. sekali terbakar satu kampung binasa!! kesian.. kesian.. sangat kesian.

Disebabkan peristiwa itu Kapitan Yap telah mengarahkan orang-orang KL membuat rumah dari batu-batu dan ubin yang di susun mengantikan rumah kayu dan atap yang mudah terbakar. Korang nak tau tak Kapitan Yap nie masa tu kirannya Taiko tau!! semua orang takut dengan dia... Mr Yap ini telah membenarkan rumah pelacuran, kasino dan tempat mabuk-mabuk!! Aduh!! Gangster gak dia nie...

Selepas dia pergi untuk selama-lamanya ( meninggal la tu ) Kuala Lumpur di ambil alih oleh Residen Selangor masa tu Sir Frank Swettenham dan menjadi ibu negeri kepada Negeri-Negeri Melayu bersekutu pada tahun 1896.

V(-_-)






3 comments:

  1. Oooh!! mcm tu rupanya KL nie zaman dulu-dulu!!

    ReplyDelete
  2. Setiap tamadun itu biasanya memang bermula dari area-area sungai... mcm tu gak KL... sebab air adalah asas kepada kehidupan...

    ReplyDelete
  3. Betul-betul... (sore upin dgn Ipin ) hehehe... Tamadun Rom.. Tamadun Mesir (Sungai Nil) semua bermula dari sebuah sungai..

    KL.. Sungai Klang dgn Sungai Gombak!!

    ReplyDelete